Rakel Ekendahl
Grundare av Accountable & redovisningsekonom
Tre snabba
🎓Utbildning: Universitet och yrkeshögskola. Båda företagsekonomiska program med inriktning mot marknadsföring
☕ Kaffe eller te? Kaffe, gärna 3-4 koppar innan lunch
👨🏻💻 Jobb på distans eller kontor: En skön mix, älskar att hänga på kontoret med kollegorna, men får väldigt mycket gjort när jag grottar in mig hemifrån
Vägen till egen byrå
Hur kommer det sig att du blev ekonom?
Det är lite av en slump faktiskt. Jag har alltid dragits mer mot det kreativa hållet såsom projektledarroller inom marknadsföring och liknande, men har velat ha det ekonomiska i grunden. Efter utbildning började jag jobba på just ett kreativt bolag inom eventbranschen. Kort inpå min anställning gick redovisningsbyrån som vi anlitade i konkurs och en frågeställning dök upp om vi skulle anlita ny konsultbyrå eller lägga redovisningen på någon internt. Jag var snabb med att sträcka upp handen högt och kastades då dessutom rakt in i bokslutstider. Det blev en hektisk första period med väldigt mycket ny information att ta in och lära, men det innebar även att jag fick en djupdykning i bolaget och dess riktning, samt att jag fick axla en mycket mer inflytelserik roll väldigt snabbt. Sedan dess är jag fast i ekonomisnurran, men nu i egen regi 🙂
Vad jobbar du med idag i din roll som redovisningsekonom?
Idag driver jag min egna redovisningsbyrå så själva arbetet är väldigt brett och varierat. Beroende på kund så kan det innebära allt från att sitta och knacka leverantörsfakturor till att sätta upp strategier, likviditetsplanera inför framtiden eller hjälpa till att ta rätt ekonomiska beslut. Idag är vi tre medarbetare och vi jobbar främst med bolag inom kreativa branscher såsom eventproduktion, filmproduktion och artister, men har även en del kunder inom retail, fastighet, skola och juridik.
Vilka nya saker lär du dig på löpande i ditt yrke?
Vårt arbete innebär att ständigt hålla oss uppdaterade kring nya rutiner, regler och lagar så det är löpande lärande i nästan allt vi gör. Dessutom automatiseras vårt arbete mer och mer och nya kopplingar mellan system, banker och skattekonto introduceras, vilket också innebär nya arbetssätt för oss.
Vad är den största utmaningen respektive mest roligt med ditt jobb?
En utmaning vi ser är just alla automatiserade system som lanseras nu. Vi välkomnar de nya systemen och funktionerna, men tror mycket på att alla växande bolag kommer till en nivå där de vill ha en personlig kontakt att bolla löpande frågor och smarta lösningar med, något man inte kan göra med ett system.
Det roligaste är absolut våra kunder. Vi har en väldigt nära relation med alla och vill gärna behålla känslan av att vi är en inhouse person snarare än en konsult. Det känns viktigt och betydelsefullt att ha kunder med verksamheter vi tycker är intressanta. Man anstränger och engagerar sig lite mer när man jobbar med någon eller något som hjärtat dunkar lite extra för. Det brukar dessutom vara väldigt uppskattat av kunden när vi återkopplar snabbt, är insatta i verksamhetens olika flöden och har noggrann koll på detaljer.
Hur viktig är kommunikationen i din yrkesroll?
Jag skulle säga att löpande kommunikation är av yttersta vikt i vårt jobb. Vi behöver ha stor respekt för kunden och vart hen vill ta sitt bolag. Det innebär att skapa de bästa förutsättningarna för att ta rätt beslut och det gör vi genom att hela tiden rapportera, informera, uppdatera och kommunicera.
Hur brukar du presentera rapporter för dina kunder?
Det utformas utefter kund, men i regel sker det i excel eller sheets där vi har anpassade rapportmallar som presenterar differenser i budget vs utfall, nyckeltal och likviditetskurva.
Vad är ditt tips till morgondagens redovisningsekonomer?
Som redovisningskonsult stöttar och guidar du människor i besluten kring deras livsverk. Det är viktigt att hysa stor respekt för det, att lyssna in och ta i beaktning vad varje kund har för mål och framtidssyn med sin verksamhet. Med stort engagemang och intresse kommer dina kunder spira och du växa i din roll som redovisningsekonom. Samt att man ska fira varje inlämnat bokslut! Har man många kunder kan det då bli en riktigt härlig vår 🙂
– Rakel Ekendahl
Grundare av Accountable Stockholm AB